Wildlife kit

Pentru rezultate optime în fotografia wildlife şi mai ales de păsări ar fi de dorit utilizarea echipamentului de top constând în aparatele profesionale de vârf împreună cu super-teleobiective luminoase.

Pasionaţii care vor fotografia wildlife doar ocazional au însă la dispoziţie alternative mult mai prietenoase din punct de vedere al bugetului necesar şi care permit totuşi obţinerea de rezultate bune.

DSLR-urile cele mai potrivite sunt cele care au o densitate mare de pixeli pentru a permite utilizarea eficientă a teleobiectivelor. Acestea sunt cele de format redus, cu factor de crop 1.5 – 1.6, care au efectul de amplificare cu acelaşi factor a puterii de apropiere a obiectivelor.

Aici puteţi vedea articolul original, apărut în revista FotoClass:
Click pe imagine pentru mărire

Celelalte calităţi importante ale aparatului sunt comportarea la sensibilităţi mari, promtitudinea la declanşare, cadenţa maximă de fotografiere şi protecţia la praf şi umezeală. Aceste caracteristici le regăsim la modelele Canon 50D şi mai ales 7D şi la Nikon D300s. Ataşarea unui grip poate servi la o mai bună priză a aparatului, la sporirea autonomiei, iar în cazul Nikon şi a cadenţei de fotografiere.

După cum am menţionat, obiectivele trebuie să aibă focală mare şi luminozitate bună, dar dacă nu dispunem de bugete astronomice va trebui să facem mici compromisuri.

Alternativele posibile ar fi utilizarea de teleconvertere pe obiective luminoase sau apelarea la zoom-uri care oferă focale mari. Converterele moderne, montate pe teleobiective performante oferă rezultate bune, iar în cazul fotografiei de păsări suntem oricum mai interesaţi de calitatea imaginii în centrul cadrului şi mai puţin în colţuri. Avantajul converterelor originale este că sunt optimizate special pentru gama de teleobiective luminoase ale fabricantului respectiv deci vor oferi rezultatele cele mai bune posibil.

Pentru un spor de calitate optică, în condiţii de lumină favorabilă se poate închide diafragma cu 1/3 sau 1/2 de treaptă. Astfel, cu un zoom 70-200/2.8 cu teleconverter 2x pe un aparat de format redus se obţine un echivalent de 600/5.6 pe full frame, iar daca zoom-ul are şi stabilizare avantajul este de partea fotografului.

O altă soluţie interesantă este montarea unui converter de 1.4x pe un 300/4, ceea ce duce la o focală echivalentă între 630-670mm în funcţie de modelul aparatului cu care se lucrează, la o calitate optică excelentă dar fără posibilitatea de zoom. Profunzimea obţinută va fi corespunzătoare diafragmei rezultate din aplicarea converterului, deci maximum 5.6, cu avantajele şi dezavantajele menţionate anterior.

Dintre zoom-urile care oferă focale mari Canon şi Nikon au maximum 400mm cu stabilizare în 100-400/4.5-5.6 IS respectiv 80-400/4.5-5.6 VR, iar fabricanţii independenţi oferă câteva variante cu 500mm: Sigma 50-500/4-6.3 HSM, Sigma 150-500/5-6.3 OS HSM, Tamron 200-500/5-6.3.

Aceste zoom-uri au însă luminozitate mică în zona de tele, ajungând la 6.3 la 500mm ceea ce iese din zona în care sistemele AF funcţionează eficient, deci mai ales în condiţii de lumină mai nefavorabile viteza şi precizia de focalizare vor suferi în mod vizibil.

Datorită luminozităţii reduse nu se pune problema folosirii teleconverterelor pe aceste zoom-uri. În plus, la focala maximă şi cu diafragma deschisă zoom-urile se vor afla în zona în care oferă calitatea optică cea mai fragilă.

Există şi o serie de obiective catadioptrice care oferă focale mari la lungimi, greutăţi şi preţuri surprinzător de mici, dar majoritatea sunt cu focalizare manuală ceea ce pune mari probleme la fotografierea păsărilor în zbor: Samyang 500/8, 500/6.3, 800/8.

Acestea pot fi totuşi o soluţie pentru cei care doresc să încerce fotografia cu teleobiective de focală mare fără investiţii semnificative.

Toate obiectivele menţionate le veţi găsi la www.F64.ro.

Text: Radu Grozescu

Related Posts:

Leave a Reply