Secretele fotografiei de stradă

Strada constituie un univers cotidian pentru cei mai mulţi dintre noi; motiv de frustrare în timpul anului şi de bucurie în concediu, când vedem alte străzi de pe alte meridiane, strada poate fi un subiect foarte interesant pentru fotografii şi poate fi un teritoriu excelent pe care să ne testăm aparatele, obiectivele, viziunile şi cunoştinţele de imagine.

Ideal ar fi ca înainte să abordăm acest subiect, să ne uităm pe Net câteva ore, să vedem cam ce s-a făcut în acest domeniu şi cam care sunt tendinţele actuale în abordarea acestui subiect atât de interesant.

Din ce s-a mai făcut, un exemplu de mare maestru, Henri Cartier Bresson, vedem în situl Magnum Photos la http://tinyurl. com/3a3g2j iar în articolul „Masters of street photography” din blogul Lens Impressions http://tinyurl.com/mjaucc, vom găsi link-uri către lucrările unora dintre cei mai cunoscuţi artişti în acest domeniu: Henry Cartier Bresson, Andre Kertesz, Alfred Stieglitz, Paul Strand, W. Eugene Smith, Alfred Eisenstaedt, Margaret Burke-White.

Foarte interesante şi aplicabile în multe cazuri sunt ideile din articolele „11 Tips for Candid Street Photography”, de Brian Auer, la http://tinyurl.com/ddev9n, „Street Photography Explained”, http://tinyurl.com/p94ayd şi „Obvious Street Photography Tips” de Susheel Chandradhas la http://tinyurl.com/6ar9r7

Foarte multe imagini de stradă de o deosebită factură pot fi văzute în galeriile asociaţiei „Bucureştiul meu drag”, la www.orasul.ro. Invit pe cititorii revistei care vor să facă fotografie de stradă, să vină la excursiile organizate de două ori pe lună de domnul Andrei Bîrsan şi să descopere o atmosferă de lucru senzaţională, pozitivă, care permite realizarea unor imagini pe care singuri ar fi foarte greu, sau imposibil de făcut.

Înainte de a pune cardul în aparat şi de a ne pregăti să facem fotografii pe stradă, este bine să cunoaştem implicaţiile legale legate de acest gen de imagine, citind articolul „Protecţia portretului conţinut în operă”, de Av. Tudoriu Dan Felix la http://tinyurl.com/mhudpu.

Fotografia de stradă înseamnă surprinderea momentului culminant, oameni în situaţii caracteristice şi redarea atmosferei scenei fotografiate. Vizualizarea cadrului şi imortalizarea lui au loc practic simultan, ochiul şi promtitudinea fotografului fiind mult mai importante decât aparatura folosită. Deşi fotografia de stradă este prin excelenţă un teritoriu al subiectivităţii şi inspiraţiei personale, câteva recomandări practice ne vor ajuta să obţinem rezultatele dorite:

Transportaţi cât mai puţin echipament. Folosiţi aparate care declanşează rapid, iar dacă este posibil, silenţios. Sunt de preferat aparatele mai mici, un DSLR cu obiectiv impozant va atrage prea mult atenţia asupra voastră. Îmbrăcaţi-vă corespunzator cu locul în care fotografiaţi şi evitaţi aspectul de fotograf. Cea mai bună deghizare este cea de turist.

Pentru a da privitorului sentimentul participarii la scenă, folosiţi focale scurte. Majoritatea fotografiilor de stradă celebre au fost făcute cu focale de 35 şi 50mm. Pentru a fotografia de la o distanţă discretă, apelaţi la teleobiective.

Faceţi setările aparatului din vreme. Orice întârziere cauzată de explorarea meniului aparatului pentru reglaje de ultim moment poate duce la ratarea imaginii dorite.

Folosiţi timpi de expunere suficient de scurţi pentru a opri mişcarea subiectului. Dacă este cazul nu ezitaţi să măriţi sensibilitatea. Nu uitaţi să închideţi flash-ul dacă aparatul îl poate activa automat.

Fotografiaţi în format RAW, pentru a putea corecta mai uşor eventualele erori de expunere şi balans de alb datorate fotografierii în viteză. Nu faceţi economie la numărul de cadre.

Folosiţi cu încredere modurile automate de expunere. Nu fiţi prea pretenţioşi cu lumina, oricum nu puteţi interveni asupra scenei fotografiate, important este subiectul şi momentul declanşării. Nu evitaţi fotografierea în contralumină.

Multe fotografii de stradă arată mai bine în alb-negru. Nu uitaţi că fotografia alb-negru „trăieşte” doar prin contrastele de lumină. Fotografiaţi color şi convertiţi alb-negru la procesare.

Dacă scena fotografiată se menţine, încercaţi să schimbaţi încadrarea şi locul din care fotografiaţi pentru a obţine perspective diferite. Pe lângă subiect, fiţi atenţi la acţiunea din fundal şi eventualele suprapuneri de planuri.

Încercaţi compoziţii atipice, îndrăzneţe, pe diagonală, de sus, sau de jos. Fotografia de stradă nu înseamnă portrete strânse, redaţi atmosfera prin includerea în cadru a elementelor caracteristice scenei.

Text : Dinu Lazăr

Related Posts:

  • No Related Posts

Leave a Reply