Recomandări pentru peisaje

Peisajele de iarnă pot lua forme extrem de diverse, de la fotografiile clasice cu cer albastru, zăpadă albă şi umbre negre bine profilate pentru a sublinia compoziţia, până la imaginile cu lumină caldă de apus, sau chiar nocturne.

Deoarece fotografia de peisaj iarna, în special pe munte, nu se face doar lângă hotel sau cabană, este bine să vă luaţi o serie de precauţii pentru cazul în care plecaţi într-o tură montană.

Verificaţi starea vremii şi a traseului, lăsaţi vorbă unde aţi plecat şi când urmează să vă întoarceti. Plecaţi pe munte doar cu echipamentul adecvat şi niciodată singuri, de preferat este cu cineva care cunoaşte bine traseul.

Aparatura pentru peisaj este mai puţin pretenţioasă, aparatele compact de calitate fiind foarte potrivite deoarece sunt mici, uşoare şi mereu la îndemână. Calitatea imaginii pe care o oferă la sensibilitatea de bază este de obicei excelentă.

DSLR-urile sunt mai dificil de transportat, mai ales că fotografii pasionaţi cară de obicei prea multe obiective, în ideea să fie pregătiţi pentru orice. La fotografia de peisaj DSLR-urile oferă o gamă dinamică mult mai mare.

Lumina este ingredientul principal al fotografiilor de peisaj, astfel că alegerea momentului optim este esenţială. Pentru detalii în zăpadă este de preferat lumina laterală, iar spre norocul nostru, iarna soarele nu se înalţă prea mult deasupra orizontului nici chiar la prânz. Nu evitaţi contralumina.

Pentru culori interesante, fotografiaţi la răsărit sau la apus, zăpada va avea culori calde în zonele luminate, iar dacă este senin va fi albastră în umbre.

Vremea defavorabilă, ceaţa şi ninsoarea vă pot oferi imagini interesante, mai ales cu condiţia alegerii unor prim-planuri inspirate. Pentru închiderea tonalităţii cerului puteţi folosi filtre degrade, neutre sau colorate.

Filtrul de polarizare se dovedeşte util în diminuarea reflexiilor pe zăpadă sau în accentuarea culorii cerului. Este bine să vă feriţi de excese deoarece de obicei cerul este suficient de albastru în raport cu peisajul acoperit de zăpadă.

Încercaţi compoziţii îndrăzneţe, căutaţi pantele pentru diagonale, folosiţi oameni în cadru ca element de comparaţie pentru vastitatea peisajului fotografiat. Includeţi în măsura posibilităţilor elemente colorate pentru a balansa albul zăpezii.

Fotografia de peisaj în nocturnă este mult uşurată iarna datorită reflexiilor pe zăpadă, aşa că nu ezitaţi să fotografiaţi la lumina lunii, mai ales dacă aveţi un trepied sau alt suport corespunzător la îndemână.

Căutaţi prim-planuri interesante, zăpada căzută pe copaci sau alte elemente de decor ia de multe ori forme interesante. Fotografiaţi de aproape micile detalii, nu uitaţi de ţurţurii în contralumină şi de ferestrele îngheţate dimineaţa.

Evitați fotografierea cu superangularul a peisajelor îndepărtate în lipsa unui prim plan bine ales, deoarece toate elementele vor fi foarte mici în cadru rezultând imagini neinteresante. Folosiți teleobiectivul pentru izolarea elementelor de interes și compresia perspectivei. Nu închideți diafragma la valori peste F:11 în ideea de a câştiga profunzime deoarece claritatea generală va avea de suferit din cauza difracției.

Foto & text: Iulian Cozma

Related Posts:

Leave a Reply