Nikon D5000

Cu D5000 ne aflăm la începutul unei noi generaţii de aparate fotografice în gama Nikon – este un aparat foarte echilibrat, care oferă multe posibilităţi oricărui fotograf

Nikon D5000 se adresează atât celor care trec de la aparate mai simple la un prim DSLR, cât şi celor care doresc pur şi simplu un aparat mai economic, dar cu multe facilităţi şi avantaje ale aparatelor din clase superioare, care poate fi folosit şi ca al doilea aparat de către posesorii unui DSLR mai evoluat din gama Nikon.

Primul contact cu aparatul este derutant. În locul ecranului din spate, o placă neagră pe care scrie Nikon. La o privire mai atentă descoperim un grozav ecran care se rabatează. Mobilitatea ecranului îţi permite să vizualizezi imaginea din mai multe unghiuri şi să vezi mai bine setările pe care le faci.

Cei care vor să fotografieze fără să atragă atenţia vor aprecia în mod deosebit această facilitate, şi aici notăm o altă noutate, declanşarea cu un zgomot extraordinar de mic. La limită, aparatul poate fi ţinut în mână cu ecranul întors la 180 de grade pentru autoportrete, iar balamaua ecranului mi se pare solidă şi nu are mişcări nedorite.

Constructiv, impresionează calitatea bună a îmbinărilor şi a materialului plastic folosit. Textura antiderapantă a inserţiei plasată pe spatele aparatului contribuie la senzaţia de siguranţă chiar şi în cazul prizelor mai dificile. Deşi este mai compact decât un D90, aparatul păstrează ergonomia specifică Nikon datorită inspiratei distribuiri a tuturor comenzilor.

Bliţul poate ieşi ori automat, ori la o comandă electrică de la butonul dedicat, astfel încât nu poate fi ridicat în geantă din greşeală. Pe ansamblu, carcasa aparatului mi se pare robustă, solidă, fără a fi desigur etanşă; sistemul de uşiţă a acumulatorului pare OK şi locaşul memoriei SD este foarte bine gândit.

Cu acest aparat, fotografiile deja realizate, fie ele jpg sau raw, pot fi procesate direct în cameră cu rezultate foarte bune. Putem astfel modifica substanţial detaliile din umbre cu D-Lighting (foto 4), retuşa ochii roşii, decupa imaginea, obţine imagini alb-negru, sepia, cyanotipii (foto 7), emula efectul unor filtre skylight şi warm sau intensifica culorile primare (foto 1).

Spectaculoase sunt filtrele cross screen, care creează o stea în jurul oricărui punct luminos din imagine (foto 3), şi filtrul soft (foto 2) care creează o imagine de basm, care până acum se putea obţine doar cu filtre soft focus, sau cu obiective specializate, de portret.

Mai putem să modificăm balanţa cromatică, să realizăm o copie mai mică pentru trimis pe Net, să compunem o imagine din alte două, să procesăm în aparat imaginile raw, să îndreptăm liniile strâmbe din cadru, să corectăm distorsiunile obiectivului, să obţinem un efect fish-eye (foto 6), să realizăm imagini care să conţină doar contururile (foto 5) şi mai ales, extraordinar, putem chiar să corectăm perspectiva (foto 8).

Setările curente ale aparatului pot fi făcute clasic, din meniu, dar şi grafic, intuitiv, din meniul rapid care apare apasând pe butonul marcat cu „i” din partea stângă a aparatului.

Funcţia Live view are un buton dedicat, ergonomic aşezat. Apăsând pe OK putem începe să filmăm, şi tot pe OK apăsăm când oprim filmarea. Când este setată funcţia LV, punerea la punct a obiectivului se poate face oriunde în cadru şi se face prin măsurarea contrastului subiectului.

În Live View, imaginea vizualizată poate fi observată împreună cu o multitudine de setări sau poate fi văzută singură pe monitor – apăsând succesiv pe butonul „i” de lângă declanşator.

Filmarea HD 720p se face cu 24 de imagini pe secundă în format AVI cu o durată maximă a clipului de 5 minute, iar la celelalte definiţii de filmare o secvenţă poate avea maxim 20 de minute. Există un microfon şi un difuzor pentru controlul înregistrărilor, dar nu există priză suplimentară pentru microfon stereo sau pentru cască.

Înainte de filmare trebuie realizată punerea la punct a obiectivului şi este necesar să fie setate funcţiile de imagine, iar în timpul filmării se pot regla compensarea expunerii, se poate bloca expunerea, se păstrează funcţia VR de stabilizare a imaginii, dar claritatea poate fi realizată doar manual.

Filmarea cu un aparat DSLR oferă posibilitatea utilizării unei profunzimi foarte mici şi de aici a jonglării cu spaţiile de profunzime, şi pe de altă parte, posibilitatea filmării cu obiective inexistente la aparatele de filmat uzuale: fish-eye, obiective descentrabile sau super-teleobiective.

Pentru a lupta împotriva prafului, D5000 foloseşte două arme redutabile; filtrul low pass este aşezat pe un sistem piezoelectric care la pornirea şi oprirea aparatului generează o vibraţie, iar aerul din interiorul camerei obscure, la mişcarea oglinzii, trece printr-o zonă care foloseşte efectul Venturi, praful
rămânând captiv într-o zonă aflată la baza aparatului.

Ar mai fi de menţionat că Nikon D5000 foloseşte practic acelaşi captor şi acelaşi procesor digital de procesare a imaginii Expeed ca şi mai sus poziţionatul Nikon D90. Sistemul de procesare a imaginii permite ca funcţia de corecţie a contrastului, D-Lighting, să poată să acţioneze, în mod unic, spre deosebire de absolut toţi competitorii, şi numesc aici aparatele Canon, Sony, Pentax, etc, şi în lumini şi în umbre, ceea ce evident are benefice rezultate asupra imaginii finale.

Măsurarea pentru D-Lighting se face cu o matrice RGB de 420 de puncte, spre deosebire de 34 la Canon sau 16 la Pentax. Captorul dedicat de 420 de puncte RGB al lui Nikon D5000 mai este folosit şi la sistemul de recunoaştere al scenelor, care este aproape identic cu cel folosit şi de profesionalul D3 şi de semi-profesionalul D300; se obţine astfel o înaltă calitate a corecţiei automate a temperaturii de culoare, autofocus foarte precis şi expunere de înaltă calitate.

Pentru măsurarea distanţei şi setarea punerii la punct se foloseşte un modul separat, Multi Cam 1000‚ cu 11 zone vizibile în vizor. Este de notat aici sistemul 3-D tracking AF care permite punerea la punct şi memorarea distanţei până la un subiect, chiar dacă acesta se mişcă şi chiar dacă se schimbă compoziţia cadrului.

D5000 dispune de funcţii dedicate unor cazuri de fotografie clasice: peisaje de noapte, portret de animal, fotografie la lumina lumânărilor, fotografie de flori, fotografie de toamnă, fotografii high key, fotografii low key, mâncare, siluete, petrecere, etc.

Obturatorul este programat să reziste la minim 100.000 de declanşări iar zgomotul declanşării este mai degrabă reţinut. Există şi posibilitatea selecţiei unui mod de declanşare extrem de silenţios, o premieră în gama Nikon DSLR.

Vizualizarea imaginilor, filmelor, sau setarea aparatului, pot fi făcute şi admirate şi cu orice sistem HDTV pe un ecran de mari dimensiuni sau proiectate cu un proiector HDTV; aparatul dispune de o priză HDTV tip C pentru conectare la cablu HDTV.

Acelaşi senzor ca la D90, acelaşi procesor de imagine, dar imaginile mi s-au părut a fi procesate mai spre o directă folosire, avem poate o ceva mai mare agresivitate a filtrului de zgomot de imagine, dar categoric obţinem imagini fără zgomot supărător până la 1600 ISO şi folosibile chiar la 3200 ISO. Chiar dacă detaliile foarte mici au puţin de suferit pe ansamblu, aparatul răspunde mai bine pentru clasa de potenţiali cumpărători căreia îi este destinat.

Bateria de tip EN-EL9a are energie suficientă pentru a realiza 510 imagini (parte dintre ele cu bliţ) – eu am făcut peste 700 de declanşări, fără bliţ. Se pot face fotografii cu 4 cadre pe secundă şi partea electronică pare destul de evoluată, din moment ce se pot face serii de 100 de imagini jpg cu frecvenţa maximă sau serii de 10-12 imagini raw.

Imaginile raw realizate pot fi destul de sumar procesate cu softul care vine odată cu aparatul – View NX; cine va dori să editeze imaginile mai mult, va trebui să achiziţioneze softul Nikon Capture NX2 ori alte programe de editat raw. Calitatea generală a imaginilor obţinute îl recomandă pentru orice scop;
fotografiile sunt excelente şi pentru un începător care pune prima oară mâna pe un aparat, şi pentru un profesionist care îl foloseşte ca al doilea aparat.

Nu pot să nu amintesc pe scurt extrem de interesanta facilitate de a seta pe auto sensibilitatea şi viteza minimă de declanşare, aparatul urmând să aleagă sensibilitatea optimă pentru scena fotografiată. Ar mai fi de remarcat meniul customizabil, care permite programarea într-un sertar virtual al meniului general a tuturor funcţiunilor considerate utile de către fotograf şi deci mult mai rapida lor accesare, butonul de ajutor încorporat, care oferă soluţii şi explicaţii chiar ilustrate, corecţia automată a aberaţiilor cromatice.

CONCLUZIE

Cu D5000 ne aflăm la începutul unei noi generaţii de aparate fotografice în gama Nikon – este un aparat foarte echilibrat, care oferă multe posibilităţi oricărui fotograf şi care poate produce imagini de cea mai mare calitate.

Poate fi folosit atât de către începătorul care nu ştie nimic despre fotografie, cât şi de amatorul avansat, căruia îi place să seteze şi să programeze aparatul pentru a obţine cele mai bune rezultate posibile.

AVANTAJE
- calitate foarte bună a imaginii
- moduri presetate excelente
- ecran rabatabil care vă schimbă perspectiva
- fotografie şi film HD cu un singur aparat
- zgomot redus al imaginii la sensibilităţi mari
- cadenţa de 4 imagini pe secundă
- declanşare silenţioasă
- posibilităţi extinse de editare a imaginilor în aparat

DEZAVANTAJE
- vizorul este cam mic
- geamul mat nu prea permite focalizarea manuală
- calitatea sunetului nu este chiar excepţională
- focalizare manuală la filmare
- focalizarea în Live View este încă destul de lentă
- nu are motor de focalizare în aparat
- rezoluţie mică a ecranului LCD

Text & foto: Dinu Lazăr

Related Posts:

Leave a Reply