Developarea filmelor alb-negru

În plină perioadă de glorie a aparatelor DSLR, din ce în ce mai performante şi accesibile, fotografia clasică pe film alb-negru stârneşte din nou interesul multor pasionaţi ai fotografiei.

Există două tipuri de film alb-negru, cel clasic şi cel cromogenic destinat developării în substanţe destinate filmelor negativ color. În continuare ne vom referi la developarea filmelor clasice.

Caracteristicile filmului negativ alb-negru sunt distincte de ale capturii digitale, cele mai importante diferenţe fiind gama dinamică, răspunsul la iluminarea contrastă, redarea tonurilor şi granulaţia. Astfel, filmul negativ nu tinde să „ardă” luminile iar corect expus şi developat oferă o separare foarte bună a tonurilor în zonele umbrite.

Spre deosebire de fotografia digitală unde se expune pentru lumini pentru a evita zonele „arse”, în cazul filmului negativ se aplică vechea zicală: „expune pentru umbre deoarece luminile au singure grijă de ele”.

Aici puteţi vedea articolul original, apărut în revista FotoClass:

Rezultatele depind în primul rând de caracteristicile tipului de film ales: sensibilitate, contrast, granulaţie, claritate, redarea tonurilor, dar şi de expunere şi de obiectivele folosite. Ca regulă generală filmele mai sensibile au granulaţia mai mare şi contrastul mai mic, iar cele de sensibilitate mică şi medie oferă o claritate mai mare şi o textură mai fină a granulaţiei la un contrast mărit.

Farmecul fotografiei alb negru pe film constă desigur şi în posibilitatea de a influenţa contrastul, granulaţia, redarea tonurilor şi sensibilitatea aparentă a filmului prin alegerea revelatorului şi a tipului de developare (definită prin parametri ca diluţie, timp, temperatură, agitare), dar aceasta vine după familiarizarea completă cu comportarea tipului respectiv de film în diverse situaţii.

În principiu, filmul alb-negru clasic constă în halogenură de argint sensibilă la lumină aflată în suspensie într-un strat de gelatină depus pe un suport flexibil de plastic. La developare, particulele de halogenură de argint expuse la lumină în timpul fotografierii sunt transformate în argint metalic sub acţiunea revelatorului, apoi fixatorul dizolvă halogenura neexpusă pentru a asigura transparenţa zonelor respective.

Spălarea finală elimină reziduurile de substanţe chimice pentru a asigura o arhivare îndelungată a imaginilor. Astfel, filmul alb-negru corect developat şi spălat reprezintă unul dintre cele mai longevive suporturi pentru păstrarea imaginilor deoarece atât suportul cât şi suspensia de argint în gelatină sunt extrem de stabile în timp.

Rezultatul constă într-o imagine negativă alb-negru, zonele iluminate ale subiectului fiind redate în tonuri închise, iar cele întunecate fiind din ce în ce mai transparente.

Pentru developarea filmelor clasice alb-negru avem nevoie de următorul echipament: tanc de developare, sac pentru introducerea filmului în tanc, termometru, ceas, cană şi cilindru gradate, sticle pentru soluţii. Consumabilele constau în revelator, fixator şi apă, atât pentru prepararea soluţiilor cât şi pentru spălarea finală.

Prepararea soluţiilor se face conform indicaţiilor furnizate de fabricant, în general prin diluarea substanţelor livrate cu apă. Temperatura recomandată pentru întregul proces de developare este de 20 grade Celsius, în general uşor de menţinut lucrând în camere cu temperatură normală.

1. Introducerea filmului în tanc se face în întuneric complet. Dacă nu avem posibilitatea de a-l obţine în camera de lucru, folosim un sac special, complet opac, pentru transferul filmului din casetă în tanc. Tancurile obişnuite dispun de două spirale, deci se pot developa simultan două filme de 35mm. Dacă se developează doar unul, vom avea nevoie de mai puţină soluţie în tanc. Cantităţile necesare sunt specificate în prospectul tancului.

2. Revelatorul se prepară prin diluarea soluţiei originale în cantitatea de apă necesară, aflată deja la temperatura de 20°C. După omogenizare, soluţia se introduce în tanc şi se agită continuu prin răsturnare în primele 30-60 sec., apoi e suficientă o agitare la fiecare 30-60 sec. Timpul total de developare este cel specificat de fabricant pentru tipul respectiv de film.

Prin modificarea timpului de developare, a temperaturii şi agitării, se pot influenţa caracteristicile
negativelor rezultate, dar este nevoie de experienţă. Există revelatoare care se pot refolosi pentru developarea mai multor filme, dar şi soluţii de unică întrebuinţare.

3. Baia stop are rolul de a opri acţiunea revelatorului şi de a evita contaminarea fixatorului cu revelator. Se poate folosi o soluţie uşor acidă, dar este suficientă şi o clătire cu apă la 20C, sub agitare continuă timp de un minut. Utilizarea apei în loc de baie stop are ca efect şi continuarea efectelor revelatorului în zonele umbrite, rezultând tonalităţi mai blânde ale imaginilor.

4. Fixarea are rolul de a elimina complet halogenura de argint neexpusă pentru asigurarea transparenţei filmului în zonele umbrite ale subiectului. Fixarea nu este la fel de critică precum developarea, deoarece realizată corect nu influenţează aspectul final al imaginilor, deci este suficient să urmăm indicaţiile producătorului pentru preparare şi timpul total de fixare. Agitarea se face la 30-60 sec., prin răsturnare.

5. Spălarea finală este importantă pentru eliminarea oricăror urme de substanţe chimice rămase în urma fixării în gelatina filmului, în vederea asigurării longevităţii sale. Cea mai sigură este spălarea în apă curgătoare timp de 20 min., urmată de o clătire în apă distilată pentru a elimina urmele de calcar şi alte substanţe din apa de la robinet, ceea ce va duce şi la eliminarea petelor pe suportul filmului rezultate în urma uscării.

6. Uscarea se poate face natural, prin întinderea filmului în poziţie verticală. Este bine ca uscarea să se facă în încăperi ferite de praf şi de curenţi de aer pentru a evita depunerea particulelor pe gelatina umedă. După uscare, filmul se taie în bucăţi care să cuprindă 5-6 cadre şi se depozitează în folii speciale pentru a evita zgârierea acestuia.

Important:
În nici un caz nu rulaţi filmele fotografice, veţi obţine sigur zgârieturi longitudinale foarte greu de retuşat.

Text & foto: Radu Grozescu

Related Posts:

  • No Related Posts

Leave a Reply