David Honl sau arta iluminării

Sistemul conceput de David Honl permite fiecărui fotograf să aibă acces la un univers uşor de mânuit şi foarte practic de sisteme de modelare a luminii, convenabil ca preţ, extrem de uşor de folosit, şi care permite fotografului o mare libertate de exprimare în ceea ce priveşte controlul creativ al luminii.

Multă vreme, adică aproape o sută de ani, iluminarea în fotografia făcută în locaţii diverse a fost o mare problemă. De la lămpile cu flacără deschisă de magneziu – care iluminau superb dar produceau mult fum alb extrem de toxic – la becurile închise cu filament de magneziu şi la lămpile cu descărcări în gaze rare – a fost un lung drum.

Odată cu apariţia sistemelor de iluminare cu bliţ, s-a dezvoltat o întreagă industrie – stardardul în iluminarea în fotografia profesională de modă, sau de portret, ori de obiect în deplasare, l-a constituit în ultimul timp dinaintea fotografiei digitale, bliţul de reportaj, mai măricel, de peste 500 Ws, cu alimentare pe acumulator, separat sau nu, montat pe trepied, cu accesorii dedicate de modelare a luminii.

Aici puteţi vedea articolul original, apărut în revista FotoClass:
Click pe imagine pentru mărire

Era o soluţie dacă nu compactă măcar relativ transportabilă sau, cum îmi place să spun, “cărabilă”, iar energia dezvoltatorilor de sisteme s-a concentrat mai mult pe sistemele de modulare a luminii şi pe sistemele de alimentare.

Dezvoltarea în ultimul timp a aparatelor de fotografiat digitale care pot face fotografii grozave la sensibilităţi mari a schimbat însă fundamental iluminarea în fotografia de reportaj sau în locaţie.

Kiturile clasice compuse din trei capete distincte, legate sau nu la surse de energie individuale sau la condensatori separaţi, cu trepiede şi cu umbrele şi softbox-uri, sunt înlocuite de seturi de mici bliţuri dedicate, comandate TTL de către aparatul de fotografiat, montate pe trepiede uşoare.

Aproape că nu mai este fotograf care să lucreze în deplasare cu aparate fotografice digitale moderne şi care să nu aibă câteva bliţuri mici pe care să le pună în decor şi cu care să facă un sistem de iluminare simplu, eficient, modulabil, extrem de uşor de cărat, şi care sa fie constituit din unităţi independente a căror putere să fie modificabilă de la o unitate de comandă aflată pe aparatul foto (sau de către bliţul aparatului foto) printr-un tren de unde luminoase sau prin radio.

Printre cei aflaţi în fruntea plutonului, care propun sisteme revoluţionare pentru modularea luminii, având o experienţă jurnalistică remarcabilă, se află David Honl – al cărui site extraordinar de convingător şi de interesant îl putem vedea la www.davidhonlphoto.com.

Chiar pe prima pagină descoperim că David a conceput un sistem care lipsea până acum – o modalitate simplă, eficientă, uşor de transportat, de a modela lumina exact ca la bliţurile de marcă, profesionale, mult mai scumpe şi mai ales mai grele – făcând posibilă folosirea bliţurilor de reportaj dedicate, care lucrează TTL, cu voleuri, filtre colorate, difuzoare, şi chiar conuri sau faguri.

Astfel, sistemul conceput de David Honl permite fiecărui fotograf să aibă acces la un univers uşor de mânuit şi foarte practic de sisteme de modelare a luminii, convenabil ca preţ, extrem de uşor de folosit, şi care permite fotografului o mare libertate de exprimare în ceea ce priveşte controlul creativ al luminii – lucru care a fost întotdeauna un adevarat „Călcâi al lui Ahile” la fotografia în locaţie.

Sistemul conceput de marele fotograf David Honl ne oferă multiple posibilităţi:

- Să ataşăm la orice bliţ de reportaj TTL tot felul de sisteme, fără să lipim pe el ceva, să folosim scotch sau să modificăm bliţul; o curea semi-elastică dotată cu bandă Velcro se ataşează la bliţ fără să îl modifice sau să aibă nevoie de adeziv.
- Să modelăm diferit lumina cu un singur difuzor flexibil de lumină, care se poate prinde în mai multe feluri de banda velcro; putem să strângem difuzorul ca un cilindru şi să concentrăm astfel lumina, sau dimpotrivă, putem folosi difuzorul ca o sursă mare de difuzie;
- Să folosim voleuri albe sau negre;
- Să concentrăm lumina bliţului, controlat, în două gradaţii, cu sisteme de tip fagure,
- Să folosim sisteme combinate care să concentreze lumina bliţului acolo unde este nevoie;
- Să folosim filtre de corecţie sau de efect.

Pe situl fotografului sunt şi două foarte interesante şi instructive demonstraţii video, în care putem să vedem la lucru genialele accesorii de iluminare.

Aici: www.youtube.com/watch?v=Ph_iPMqKX3M vedem o şedinţă de fotografie făcută în condiţii grele şi care arată în final obţinerea unei fotografii comparabile cu orice imagine de studio, iar aici: www.youtube.com/watch?v=lz3gcbBXX9c înţelegem imediat cum se manevrează anume sistemele Honl de modelare a luminii.

De mare interes mi se pare şi blogul autorului, la http://davidhonl.blogspot.com/
Marele specialist foto Rob Galbraith descrie sistemul lui Honl la http://www.robgalbraith.com/bins/content_page.asp?cid=7-8741-9033

Pe ansamblu, sistemul lui Honl face ca iluminarea de efect să devină în sfârşit o modalitate de expresie simplu de folosit pentru cine doreşte să se exprime cu ajutorul luminii în fotografia contemporană realizată în locaţie şi să aibă o trusă mică, uşoară, dar extrem de modulabilă de iluminare.

În esenţă, sistemul de modulare a luminii propus de David Honl se compune din:

1. Speed Strap – o bandă de tip Velcro, care se montează pe bliţ, simplu şi elegant, şi care permite utilizarea celorlalte accesorii din serie (foto 1). Banda rezistă la temperatură şi umezeală fără probleme, nu lasă urme după utilizare şi mai ales poate fi folosită pe orice bliţ uzual de reportaj de tip cobra, indiferent de mărime. Banda poate fi montată şi demontată de oricâte ori, iar montarea şi demontarea durează câteva secunde.

2. Speed Grid – un accesoriu de tip fagure (foto 2) care concentrează în mod dramatic lumina bliţului, are o mărime suficientă pentru orice bliţ de tip cobra (89 mm x 58mm), este construit din policarbonat extrem de rezistent şi este prezent cu două mărimi de fagure, de 1/8 inci şi de ¼ inci, permiţând concentrări diferite ale luminii.

3. Speed Snoot / Reflector – este un genial sistem de modulare a luminii, compus dintr-o bucată de nailon balistic care se mulează uşor pe corpul bliţului şi se prinde de Speed Strap cu benzile velcro din dotare – sunt disponibile două astfel de sisteme, de 8 inci şi de 5 inci – pe o parte accesoriul este negru şi pe cealaltă gri metalic – din imagine vedem imediat despre ce este vorba (fotoset 3).
Accesoriul poate fi mulat fie ca un cilindru, lăsând numai o rază a bliţului să fie folosită, sau ca o mare suprafaţă de difuzie, având un frumos efect datorită formei care poate fi schimbată după dorinţă prin mulare.
Categoric, acest accesoriu este antidotul perfect la modul mat şi bătrânesc de a ilumina cu softbox şi umbrele, spune David Hobby de la Strobist.com. Ambele sisteme de modulare pot fi de asemeni folosite pe orice mărime de bliţ de tip cobra, de la cele foarte mici la cele foarte mari.

4. Speed Gobo/ Bounce Card – este o genială invenţie, un voleu de 102mm x 191 mm făcut tot din nailon balistic rezistent, negru pe o parte şi alb mat pe cealaltă. Practic cu două astfel de voleuri se poate modela lumina bliţului în limite incredibile, se poate umbri o parte a subiectului, (fotoset 4).
Preşedintele Asociaţiei Naţionale a Profesioniştilor care utilizează Photoshop-ul din SUA (NAPP), domnul Scott Kelby, spune despre acest accesoriu: “Designul său este aşa de simplu, şi este atât de uşor de folosit, dar are rezultate atât de importante în imagine, încât nu mai pot să fac fotografii fără Speed Gobo”

5. Gel Kit – constă în două seturi de filtre de gelatină colorată (fotoset 5): unul de corecţie, compus din 4 filtre portocalii cu tente diferite, două verzui şi unul albastru care se folosesc pentru corecţia diverselor temperaturi de culoare – şi un set de trei filtre de efect, anume albastru, verde, roşu.
Filtrele au pe margine o bandă velcro care le face foarte uşor de prins pe Speed Strap şi permit obţinerea de lumini colorate foarte controlabile pe fundal sau pe subiect.
Ele pot fi folosite împreună cu toate accesoriile descrise mai sus iar mărimea lor depăşeşte pe a reflectorului oricărui bliţ Cobra (au 64×102 mm). Despre ele, Bob Krist, National Geographic Traveler Photographer, spune că sunt “simple şi durabile… o simplă dar ingenioasă soluţie…”

Ca să testez şi eu sistemul HonlPhoto descris aici, am folosit 3 bliţuri Nikon (un SB 900 şi două SB 600) – şi nu pot decât să apreciez la superlativ că în sfârşit există ceva cu care să modulăm lumina cum vrem, să o transformăm şi să o îmblânzim.

Am descoperit astfel un sistem extrem de util pe care îl am pe lista de accesorii obligatorii când plec să fac fotografii în locaţie cu bliţurile de reportaj. Nu ocupă mult spaţiu, cântareşte mai nimic, iar rezultatele sunt extraordinare. Lumina produsă cu acest sistem permite o altă abordare a cheii de lumină, o altă concepţie, mai dinamică decât banala folosire a umbrelei, care este practică dar duce la rezultate atât de banale.

Practic, putem să accentuăm ce vrem în cadru, să umbrim sau să colorăm cum vrem şi unde vrem, având astfel acces la incredibile modalităţi de exprimare cu ajutorul luminii, până acum destul de greu de modulat cu bliţurile cobra de reportaj.

Obţinerea unei iluminări profesionale cu bliţuri mici de reportaj se poate face acum mult mai simplu – aproape că se poate vorbi de o nouă estetică a iluminării, de o accentuare a luminii şi nu de o difuzie mată, ca până acum.

Text & foto: Dinu Lazăr

Related Posts:

Leave a Reply