Cum fotografiem în Sezonul alb –  recomandări, idei, soluţii

Fotografia de iarnă oferă multe posibilităţi din punct de vedere estetic, în special pentru peisaje şi fotografii de sporturi de iarnă, dar pune o serie de probleme specifice atât fotografului cât şi aparaturii.

Confortul fotografului este hotărâtor pentru obţinerea de imagini reuşite, dacă sunteţi uzi şi îngheţaţi nici nu o să vă mai gândiţi la fotografiat, deci echipaţi-vă corespunzător sezonului, dând cea mai mare atenţie protecţiei extremităţilor care sunt cele mai expuse la frig.

Transportaţi doar echipamentul esenţial. Chiar dacă fotografiaţi în staţiune, mersul prin zăpadă cu un rucsac plin de echipament foto vă va răpi o mare parte din plăcerea fotografiatului, iar faptul ca aveţi toate obiectivele şi accesoriile cu voi nu însemnă că le veţi şi folosi.

Aparatul şi obiectivele rezistă destul de bine la frig, dar la expuneri îndelungate la temperaturi foarte scăzute pot apărea efecte de înţepenire a inelelor de zoom şi focalizare. Cea mai bună soluţie pentru transportarea aparatului este într-o geantă
foto care îi va asigura o oarecare protecţie împotriva frigului.

Este tentantă ideea de a transporta aparatele mici în buzunarele interioare pentru a sta la căldură, dar există riscul de condensare a umezelii din haine după ce a fost expus la frig pe o perioadă mai mare.

Bateriile suferă cel mai tare din cauza expunerii la frig, micşorându-şi semnificativ capacitatea. Este bine să aveţi baterii de rezervă pe care să le ţineţi la căldură, în buzunarele interioare ale echipamentului de iarnă. Astfel, puteţi să rulaţi în mod repetat bateriile reci cu cele calde, obţinând o autonomie suficientă pentru o zi de fotografiat.

Condensarea are loc doar la introducerea aparaturii reci într-un spaţiu încălzit, unde şi umiditatea este mai mare, deci apare în general când vă întoarceţi de la fotografiat. Pentru a proteja aparatura, este bine să o lăsaţi în geantă, eventual învelită încă de afară în pungi ermetice de plastic, până revine la temperatura camerei. Daca doriţi să descărcaţi imaginile într-un laptop, nu uitaţi să extrageţi cardul înainte de a intra la căldură.

Condensarea pe aparat poate avea loc şi afară în frig, dacă suflaţi pe obiectiv sau pe vizor, iar umezeala condensată va îngheţa rapid, fiind extrem de dificil de îndepărtat fără încălzirea aparaturii. Evitaţi deci să îndepărtaţi eventualii fulgi de zăpadă de pe obiectiv prin suflare, iar pentru protejarea vizorului acoperiţi-vă gura şi nasul cu un fular.

Ninsoarea poate afecta aparatele neprotejate la umezeală, dar mai ales obiectivele. Dacă insistaţi să fotografiaţi când ninge, folosiţi de fiecare dată parasolarul şi protejaţi aparatul cu o pungă de plastic, sau, mai bine, cu o husă subacvatică.

Expunerea poate fi afectată de albul zăpezii, fiind necesare corecţii între +0.7 şi +2.0 trepte de expunere, în funcţie de direcţia şi calitatea luminii şi de subiectele aflate în cadru.

Pentru subiectele statice cel mai sigur este să faceţi mai multe imagini cu expuneri diferite pentru a o putea alege pe cea mai bună. Nu vă încredeţi foarte tare în LCD-ul aparatului în condiţiile de lumină puternică des întâlnite la fotografia de iarnă.

Formatul RAW este cel mai sigur datorită posibilităţii de a face corecţii extensive de expunere şi balans de alb la conversie. Oferă şi o gamă dinamică superioară imaginilor în format jpeg, care se va dovedi foarte importantă în condiţiile de lumină contrastă, când zăpada reflectă din plin radiaţia solară.

Related Posts:

  • No Related Posts

Leave a Reply