Cosmin Gogu – Portretistică feminină: La frontiera fantastic /mistic

Majoritatea consumatorilor de fotografie cunosc imaginile lui Cosmin Gogu cel puţin din revistele cu care a colaborat în ultimii ani, dacă nu şi din campaniile publicitare la care a participat.

Cosmin Gogu este unul dintre fotografii care nu se mulţumesc să surprindă realitatea şi să o transpună în imagini ci un creator complet, care dă viaţă unor concepte pe care le definitivează încă înainte de a începe fotografierea.

Atunci când mi s-a ivit ocazia să asist la o şedinţă foto în studioul său am fost extrem de interesat de a vedea un adevărat artist la lucru.

Pregătirea pentru shooting a constat în finalizarea accesoriilor chiar de către fotograf, în timp ce modelele erau la şedinţa de make-up.

Am avut prilejul să văd cum din materiale comune, dar cu muncă şi pricepere, au luat naştere accesorii şi elemente de decor care arată excepţional în imaginile finale.

Machiajul a realizat o transformare completă, cele două artiste obţinând o integrare completă a modelelor în viziunea artistică a fotografului.

Şedinţa foto propriu zisă a fost o lecţie despre simplitate şi eficienţă, am văzut pe viu cum prin folosirea creativă a spaţiului şi luminilor, cu minimum de accesorii şi aparatură se pot realiza imagini impresionante.

Pentru prima imagine a fost folosit un fundal gri închis, luminat cu un flash pe care a fost aplicat un gel roşu.

Elementul de decor a fost aşezat între model şi flash-ul de fundal, la o distanţă potrivită pentru a nu prinde lumina de la sursele care urmau să ilumineze modelul şi pentru a ieşi oarecum din zona de claritate.

În timpul shooting-ului au fost încercate câteva variante de iluminare pentru punerea în valoare a gulerului auriu şi obţinerea atmosferei necesare.

În varianta finală modelul a fost iluminat cu trei softbox-uri poziţionate în spate şi lateral, iar lumina principală a fost dată de un flash cu un sistem de lentile Fresnel pentru concentrarea luminii. Pentru a evita ca lumina softbox-urilor laterale să cadă pe obiectiv au fost folosite panouri opace. Utilizarea luminii principale de tip spot a necesitat o serie de reglaje atente pentru obţinerea celei mai bune poziţionări şi a raportului de lumină atât cu softbox-urile laterale cât şi cu lumina de fundal.

Aparatura folosită la fotografiere a constat într-un DSLR Canon 1Ds III pe care a fost montat un obiectiv Canon 85mm F 1.2, deci cel mai bun obiectiv de portrete pe aparatul de top pentru studio de la Canon.

Parametrii imaginii finale au fost timpul de expunere 1/160s, diafragma 7.1, sensibilitatea 50 ISO, iar declanşarea flash-urilor s-a făcut prin sincronizare radio către unul dintre ele, celelalte fiind sincronizate optic.

Timpul de expunere de 1/160s a fost ales pentru a stopa orice mişcare a modelului care ar fi putut fi vizibilă în luminile de control ale flash-urilor, dar puţin mai jos de viteza de sincronizare a aparatului, de 1/250s, pentru a evita micile întârzieri ale transmisiei radio care ar putea duce la o folosire incompletă a puterii flash-urilor.

Diafragma 7.1 a oferit profunzimea necesară redării clare a gulerului pe o adâncime mai mare decât în cazul portretelor clasice, dar a fost şi suficient de deschisă pentru a permite o uşoară neclaritate pe elementul de decor din spatele modelului.

Sensibilitatea de 50 ISO este cea mai mică disponibilă pe Canon 1Ds III şi oferă calitatea maximă posibilă cu acest aparat de mare rezoluţie. Deoarece s-a lucrat cu flash-uri de studio care dispun de un control precis al puterii, s-a putut alege combinaţia ideală de sensibilitate şi diafragmă.

În timp ce se pregătea setup-ul pentru imaginea următoare am adresat gazdei câteva întrebări:

- Cum a apărut ideea acestei şedinţe foto şi care sunt obiectivele urmărite ?

Aceste două imagini sunt începutul unei serii de 6 portrete prin care vreau să transpun un fel de portretistică feminină, care să se afle la limita dintre fantastic şi misticul tradiţional.
În sprijinul acestei idei am simţit nevoia să colaborez cu Kristina Dragomir, un designer extrem de creativ care a experimentat mult în această zonă a accesoriilor. Ideea acestui shooting a pornit de la crearea unor personaje care să se completeze, să formeze o unitate cu elementele decorative.
Ca sursă de inspiraţie, am pornit de la coifurile decorative din costumele tradiţionale indiene şi thailandeze.

- Cu cine aţi colaborat la make-up şi styling, care au fost cerinţele, cum aţi ales modelele ?

Pentru make-up am lucrat cu Kristina Dragomir şi Dora Codiţă, iar cerinţele au fost ca machiajul să unească cele două elemente, modelul şi decorativul, într-un personaj unitar.
Am ales modelele astfel încât morfologia facială să ne ajute la conturarea personajelor.

- Aţi imaginat şi construit singur props-urile, construiţi şi seturi pentru şedinţele foto, am dori câteva amănunte despre această activitate.

Fiind o lucrare colectivă, am participat şi eu la producerea a două dintre aceste elemente (gulerul auriu şi coroana din frunze stilizată). Ca artist fotograf, munca mea creativă trebuie să treacă de la conceptul creativ şi schiţă, la producţia de elemente decorative pentru personaj şi a celor scenografice pentru decor. Găsesc ca fiind foarte important să-mi schiţez, să controlez, şi pe cât posibil, să realizez majoritatea elementelor din lucrările mele fotografice.

- Ce ne puteţi spune despre lumini şi mijloacele fotografice care sunt folosite?

Dupa conturarea fizică a personajului şi a decorului, urmează plasarea acestora într-o lume aparte prin intermediul mijloacelor fotografice. După cum ştim, lumina face ca o imagine să prindă viaţă, astfel că acord întotdeauna o deosebită atenţie eclerajului.
Lumina va integra elementele în compoziţie şi va reda starea, aducând în final lucarea cât mai aproape de viziunea artistică iniţială. După terminarea şedinţei foto, imaginile finale vor trece printr-un proces de retuşare, fără a se cola alte
elemente în Photoshop.

În aproximativ o lună veţi putea viziona proiectul final pe site-ul www.cosmingogu.com.

A doua imagine a beneficiat de o schemă de iluminare originală şi extrem de îndrăzneaţă. Softbox-urile au fost scoase şi s-au folosit reflectoarele normale ale flash-urilor, care au fost poziţionate în spatele modelului atât pentru a-l ilumina cât şi pentru a face parte integrantă din imaginea finală.

Lumina principală a fost acelaşi flash cu lentile Fresnel, care realizează un spot reglabil, atât ca unghi, cât şi ca intensitate pe suprafeţe mici, în cazul nostru iluminând selectiv faţa modelului.

În mod obişnuit, fotografierea cu surse de lumină de o asemenea intensitate în cadru duce la imagini dezastruoase din punct de vedere tehnic, dar experienţa lui Cosmin Gogu a permis transformarea unei potenţiale probleme într-o imagine de mare impact, prin folosirea creativă a voalului dat de cele trei flash-uri în contralumină pentru a obţine o atmosferă unică.

Pentru intensificarea efectelor voalului, a fost folosit un filtru UV pe obiectiv deoarece acesta rezista surprinzător de bine la cele trei flash-uri care băteau direct în lentila frontală.

Imaginea finală a fost realizată cu timpul de expunere de 1/160s, diafragma 10, sensibilitatea 50 ISO, deci singurul element modificat faţă de imaginea anterioară a fost diafragma. Modificarea ei a fost necesară pentru obţinerea expunerii corecte la sensibilitatea de 50 ISO şi la puterea minimă a flash-urilor aflate în contralumină.

Deoarece aparatul este full frame, efectele difracţiei nu se fac simţite până spre diafragma 16, aşa ca diafragma 10 nu a pus nici un fel de probleme din acest punct de vedere.

Şedinţa foto s-a încheiat prin analizarea imaginilor pe computer, întreaga echipă fiind de acord că intenţiile iniţiale ale shooting-ului au fost redate foarte bine în fotografiile realizate, iar multe dintre ele chiar depăşesc aşteptările corespunzătoare conceptului original.

Cosmin Gogu este absolvent al Universităţii de Arte Bucureşti, în prezent, fotograf profesionist. Lucrează de mai bine de 10 ani pe piaţa de fashion, lifestyle şi advertising din Romania.

A colaborat cu majoritatea revistelor de pe piaţă şi are în portofoliul său numeroase campanii publicitare. A participat la numeroase expoziţii de grup şi personale şi în prezent lucrează la o nouă expoziţie foto la Artmark, în cadrul proiectului Contact Lenses.

Related Posts:

Leave a Reply