Balansul de alb – armonia cromatică

Redarea corespunzătoare a culorilor este, alături de expunerea corectă si focalizare, una dintre condiţiile esenţiale pentru o fotografie bună din punct de vedere tehnic. Aceasta nu înseamnă neapărat o reproducere exactă, ci aceea care transmite cel mai bine mesajul dorit de creatorul imaginii.

Pentru a dirija redarea culorilor avem la dispoziţie reglajul de balans de alb, care în general dispune de setările Auto, preset-uri, temperatură de culoare şi manual. Aparatele moderne dispun şi de posibilitatea de a modifica fiecare din aceste setări pe două axe, cald/rece şi verde/magenta pentru a ajunge la reglajele dorite de către utilizator.

Aici puteţi vedea articolul original, apărut în revista FotoClass:
Click pe imagine pentru mărire

În Auto, aparatul încearcă să determine reglajul optim, iar în condiţii de iluminare apropiată de cea a luminii de zi sau de flash majoritatea aparatelor de descurcă foarte bine chiar fără intervenţia fotografului. Reglajul Auto însă nu face bine faţă în condiţii de lumină artificială unde sunt accentuate tonurile calde şi de multe ori nici afară pe vreme nefavorabilă, unde multe aparate produc imagini prea reci. În aceste situaţii, prima soluţie este trecerea pe setările standard definite în aparat.

Preset-urile cele mai des întâlnite sunt lumină de zi, cer acoperit, umbră, flash, tungsten, fluorescent, dar există şi unele mai exotice cum ar fi acvariu sau subacvatic. Cel pentru lumina de zi poate fi suplinit cu succes de modul Auto, însă este folositor dacă doriţi să aflaţi ce culoare emite în realitate o anumită sursă de lumină, este suficient să faceţi o fotografie de probă cu această setare.

În cazurile în care fotografiaţi în interioare iluminate cu becuri clasice folosiţi modul tungsten deoarece aproape nici un aparat digital nu reuşeşte să corecteze automat dominanta portocalie caracteristică acestei iluminări.

Modul flash este de multe ori util pentru a obţine o redare plăcută a tonurilor pielii la fotografia cu flash-uri cât şi pentru a păstra o setare constantă deoarece modul Auto poate duce la fotografii cu tente uşor diferite de culoare în cadrul aceleiaşi şedinţe foto.

Foarte important este reglajul pentru lumina fluorescentă deoarece aceasta este emisă într-un spectru discontinuu, iar datorită numărului mare de tipuri de corpuri de iluminat nu poate fi descrisă printr-un singur reglaj. Majoritatea aparatelor dispun de reglaje multiple pentru lumina fluorescentă, singura posibilitate pentru determinarea reglajului optim fiind realizarea unor fotografii de probă sau folosirea LiveView.

La unele aparate poate fi reglată direct temperatura de culoare în grade Kelvin, în general între 2.500 şi 10.000 K, ceea ce este de mare folos în situaţiile de iluminare mai dificile şi în special în cazurile în care subiectul este iluminat cu un amestec de culori datorită surselor diverse.

La aparatele care au LiveView acesta se poate folosi pentru a se obţine rapid o estimare a celui mai potrivit reglaj. Temperatura de culoare nu poate însă descrie cu precizie lumina emisă de tuburile fluorescente datorită spectrului discontinuu.

Astfel, ajungem la posibilitatea cea mai precisă de reglaj a balansului de alb, setarea manuală. Unele aparate mai avansate dispun chiar de multiple memorii pentru a stoca măsurătorile pentru mai multe situaţii, unele chiar cu posibilitatea de a le da nume distincte, ceea ce este foarte comod atunci când se trece în mod repetat între câteva situaţii dificile de iluminare.

Setarea manuală se poate face fie în lumină reflectată, fie prin măsurarea luminii care cade pe subiect. Pentru o măsurare precisă se pot folosi o serie de accesorii dedicate, a căror utilizare este tratată pe larg în articolul următor.

Custom White Balance

Pentru măsurarea în lumină reflectată, puneţi un obiect alb sau gri neutru în zona subiectului principal, îndreptat către direcţia de unde veţi fotografia.

Setaţi balansul de alb pe Custom. Încadraţi umplând cadrul cu obiectul respectiv. Decuplaţi sau blocaţi focalizarea automată. Asiguraţi-vă că aveţi expunere corectă, altfel aparatul va refuza să măsoare.

În funcţie de marca şi modelul aparatului, fie îl treceţi în modul de măsurare WB şi declanşaţi, fie declanşaţi şi îi cereţi să folosescă imaginea ca etalon pentru balansul de alb.

Salvaţi setarea respectivă. Este imperios necesar să citiţi cu atenţie manualul aparatului, deoarece conţine amănunte care depind de marcă şi model.

Pentru măsurarea culorii luminii incidente, acoperiţi obiectivul cu un Expodisc, sau accesoriu similar şi vă plasaţi pe locul subiectului principal cu aparatul îndreptat în direcţia din care veţi fotografia, apoi reluaţi punctele 2-4.

Text & foto: Radu Grozescu

Related Posts:

11 Responses to “Balansul de alb – armonia cromatică”

  1. M-am lovit de problema WB incercand sa fotografiez, la un targ de turism, delegatia oficiala care se deplasa de la un stand la altul… Surse de lumina multiple, si naturalre si artificiale si blitz…schimbarea relativ rapida a unghiurilor si pozitiei relative, timp inexistent ptr setari pe indelete…toate astea m-au luat prin surprindere…

    Cum se poate rezolva? Facem cat de multe, la noroc si selectam ulterior? Exista Bracketing ptr WB si cum s-ar putea folosi?

    Am vazut ca fotografii “oficialli” se stresau f putin si nu pareau sa aibe problema asta, o fi din cauza “sculelor”? Eu utilizez un D90, iar ei se afisau cu D700 sau D3-uri…

    • Fotografii ”oficiali” stăteau probabil pe Auto la balansul de alb.

      În general, când flash-ul este lumina principala, Auto merge foarte bine. Dacă ati avut probleme puteti să incercati setarea de Flash.

      În orice caz, în situatiile importante, trageti în RAW sau RAW + jpeg (ceea ce recomand si la Seminariile Nikon).

Leave a Reply