Accesorii pentru balansul de alb

Redarea culorilor în fotografia digitală se realizează prin reglarea balansului de alb, fie la fotografiere, fie ulterior la procesarea imaginii. În continuare ne vom referi la accesoriile utilizate pentru obţinerea unui balans de alb manual cât mai precis în faza de fotografiere şi la cele care facilitează o precizie sporită în faza de procesare.

Dacă optaţi pentru modificarea balansului de alb exclusiv la procesare, este imperios necesar să fotografiaţi în format RAW deoarece fişierele jpeg, datorită unei adâncimi de culoare de doar 8 biţi, nu rezistă la modificări semnificative ale expunerii, iar balansul de alb constă în modificarea, uneori drastică, a expunerii pe canalele de culoare.

Aici puteţi vedea articolul original, apărut în revista FotoClass:
Click pe imagine pentru mărire

Varianta optimă este obţinerea unui balans de alb cât mai apropiat de intenţiile fotografului încă de la fotografiere, deoarece astfel se reduce nivelul necesar procesării, ceea ce duce la imagini de mai bună calitate şi la o însemnată economie de timp.

Ideal ar fi de făcut un balans de alb manual la fotografiere care apoi să fie ajustat fin la prelucrare, pentru obţinerea unor culori cât mai plăcute, sau cât mai exacte, după dorinţa fotografului.

Grey cardurile (1,2)

Grey cardurile se utilizează ca ”ţintă” calibrată pentru a realiza manual balansul de alb prin reflexie. Ele au o culoare neutră şi reflectă aprox. 18% din lumină, putând fi folosite şi pentru determinarea precisă a expunerii.

În imaginea alăturată ”1” este un grey card simplu, de carton, iar ”2” este o blendă de 30cm Fancier RE 2013 cu 2 feţe – una gri neutru pentru balansul de alb, cealaltă albă pentru a fi folosită ca blendă pentru subiecte mici.

Desenul din centrul suprafeţei gri este util pentru a nu mai fi nevoie de blocarea focalizării la măsurarea balansului de alb, sistemul AF având pe ce să pună la punct.

Pentru utilizare se aşează cardul în zona subiectului orientat spre locul din care se fotografiază, astfel încât sa primească aceeaşi lumină cu subiectul principal şi se măsoară balansul de alb, fig. ”A”.

Avantajul ei este că se pliază pentru transport, dar la utilizare oferă o suprafaţă suficient de mare.

Micnova Digital Grey Card (3)

Micnova Digital Grey Card constă în trei mini-carduri de plastic în culorile alb, gri, negru. Dimensiunile foarte mici fac dificilă măsurarea balansului de alb la fotografiere, dar în realitate ele sunt destinate reglajului fin la prelucrare.

Pentru utilizare se face o fotografie în aceleaşi condiţii de iluminare, dar în care cardurile apar în imagine în apropierea subiectului, vedeţi fig. ”B”. La prelucrare se pot stabili atât nivelele de alb şi negru cât şi balansul de alb, folosind ca reper cele trei carduri care oferă alb, negru şi gri calibrate.

X-Rite ColorChecker Passport (4)

X-Rite ColorChecker Passport poate fi utilizat atât pentru a măsura balansul de alb la fotografiere, folosind suprafaţa neutră aflată pe partea interioară a coperţii, dar scopul lui principal este de a obţine un profil de culoare foarte exact al aparatului de fotografiat, în condiţiile respective de iluminare, ceea ce duce la o redare a culorilor extrem de precisă.

Acesta se face fotografiind mirele de culoare în vecinătatea subiectului, vedeţi fig. ”C”, apoi imaginea rezultată este analizată cu softul X-Rite care generează profile de culoare compatibile cu Adobe Camera RAW şi Adobe Lightroom, care sunt apoi utilizate la conversia fişierelor RAW.

Kaiser ProDisk (5)

Kaiser ProDisk este un kit versatil care include un grey card, o paletă de referinţă pentru culori, panou translucid pentru măsurarea balansului de alb şi o suprafaţă albă pe exterior.

Panoul translucid se foloseşte pentru măsurarea balansului de alb al luminii incidente şi are suprafaţa acoperită de prisme pentru a integra lumina într-un unghi cât mai larg.

Grey cardul şi mira de culori se pot folosi la reglarea finală a balansului de alb la prelucrare şi la aprecierea redării culorilor, folosind o fotografie de test ca în fig. ”D”.

Kit-ul există în două variante, de 6 şi 9 cm, acesta din urmă fiind destinat fotografilor cu obiective profesionale. Datorită construcţiei şi versatilităţii este un accesoriu extrem de practic şi foarte uşor de transportat.

Expodiscul (6)

Expodiscul este dispozitivul de referinţă pentru măsurarea balansului de alb prin transmisie, datorită unei calităţi excelente a construcţiei cât şi calibrării precise.

Dispune de o suprafaţă cu prisme în formă de fagure pentru a capta lumina pe un unghi de aproape 180º, caracteristică utilă când subiectul este iluminat de mai multe surse.

Expodiscul se fabrică în două variante, cel neutru fiind calibrat pentru redarea cât mai exactă a culorilor, cel warm fiind destinat fotografilor de portret şi nunţi care doresc o redare mai caldă a tonurilor pielii. De asemenea, se livrează cu diametrele corespunzătoare filetelor de filtre ale obiectivelor curente şi dispune de un sistem rapid de ataşare la obiectiv.

Se recomandă achiziţionarea unuia singur, de diametrul celui mai mare obiectiv de care dispuneţi, putând fi ţinut cu mâna în faţa obiectivelor cu diametre mai mici. Pentru utilizare, aparatul este poziţionat în planul subiectului principal, orientat în direcţia de unde se va fotografia, vedeţi fig. ”E”.

DataColor Spyder Cube (7)

DataColor Spyder Cube este destinat reglajului balansului de alb şi a nivelelor de alb şi negru la procesare. Este construit dintr-un material plastic special de tip ABS, cu o mare rezistenţă la foc şi lovituri, iar culorile sunt impregnate în masă pentru a-şi păstra calibrarea un timp îndelungat.

Cubul se sprijină pe un colţ care are un filet de prindere pe un stand şi are zone albe şi gri 18% pe 2 feţe orientate la 90º, astfel încât una dintre ele va prinde lumina optimă, iar a treia faţă vizibilă este neagră şi are un orificiu către interior, care este de asemenea negru, oferind un etalon de negru perfect.

Pentru utilizare, este inclus în scena care trebuie fotografiată şi se face o imagine de probă. Aceasta este apoi folosită pentru determinarea setărilor optime la procesare care sunt apoi aplicate tuturor imaginilor, vedeţi fig. ”F”.

Text & foto: Radu Grozescu


Related Posts:

Leave a Reply